INVENTARISFICHE KOSTUUM EN KLEDINGACCESSOIRE
VOOR MEER INFORMATIE VOLG DE LINKS VAN IEDERE CATEGORIE
Kostuum en Kledingaccessoire
De kostuums werden in kaart gebracht op verschillende inventarisatie-dagen. Elk kostuum werd op verschillende wijzen gefotografeerd in een fotostudio. Aan de hand van observatie kreeg elk kostuumonderdeel een fysieke beschrijving (afmetingen, kleuren, materiaal,…) en door middel van interviews met experts een inhoudelijke beschrijving (betekenis van het personage in de dans, functie van het kostuumonderdeel,..). Ten slotte kreeg elk kostuumonderdeel een uniek inventarisnummer en een label. Alle informatie werd gecentraliseerd in een excelbestand en online ontsloten via de databank Erfgoedplus.
Inventarische kostuums in erfgoedplus.be
“..er zijn verschillende stukken opvallend en eigen aan de Tinku, deels gebaseerd op traditionele kledij uit de landelijke regio’s zoals Potosi: de montera, de chuspas, de chaleco, de sicas. Deze stukken zijn ook typisch beschermingsstukken voor het vechten (Tinku= ontmoeting). De chuller (?) kent per regio een andere vorm van weefsel.”
“La Figura is een vrouwelijk personage van de Morenada en ontwikkelde zich in de jaren 1960. De Figura is voor jonge, ongehuwde meisjes en vrouwen en gaat over sexy zijn. Kledingstukken van La Figura zijn opvallend, sexy, kleurrijk en met veel blinkende decoratie. Voorkomende symbolische figuren zijn de pauw en feniks.”
“Het kostuum verwijst naar wevers. Het personage beeldt wevers uit. In het verleden had het beroep een hoog sociaal statuut. Verhaal: stafje wordt gebruikt voor de weversbewegingen na te bootsen. Andere personages: iedereen heeft dezelfde functie. Ook dans van de liefde: man en vrouw dansen samen (i.t.t. andere dansen). De dans verandert doorheen de tijd: bijvoorbeeld: witte broek met brede pijpen (cf. disco ’70). Essentieel: stafje (bewegingen) + hoed (karakterisitiek)”
“kostuum voor Diablesa; diablada dans , oude dans, origine nt duidelijk voor Inca’s?, invloed van Spanje? Verschillende meningen. Consensus: invloed katholicisme.Het is de representatie van het gevecht tss goed en slecht : goed ( engel) wint over slecht ( duivel), in de groep is er één engel, de rest zijn duivels ( per groep dansers deze structuur) .Dit kostuum is voor vrouwelijke dansers. Rond de eeuwwissseling dansten enkel mannen, begin 20ste eeuw deden ook vrouwen mee.Belangrijk element van het kostuum is het masker.Dans in blok enkel met jonge meisjes ( jonger dan 18) wegens korte rok, elke diablesa heeft andere figuren en symbolen op haar kostuum. Elk deel is specifiek: masker, pruik, cape, vest,riem met munten,rok,laarzen, in beide handen een doekje).”